Oj nu tänker ni lång text! Men de är en berättelse jag gjort i kanske 4an? Vad romantisk och duktig jag var

KÄR

Det började redan första dagen på sommarlovet. Jag kom just ut ur affären när jag stötte på Sandra. Den snyggaste tjejen på skolan tycker jag. Jag stannade och sa hej!
– Hej! sa Sandra.
Vi pratade en stund tills hennes mamma kom och sa att de skulle åka. Sandra sa hej då sen gick hon till bilen. Jag stod där och tänkte att jag hade pratat med skolans snyggaste tjej. Jag började gå hemåt när Simon, min bästa kompis, kom och sa:
-  Jag såg när du pratade med Sandra.
-  Ja, vad är det med det då?
-  Vad pratade ni om
-  Inget speciellt.
-  Okey, jag måste dra. Hej då.
-  Okey, hej då.
Nästa dag ringde det på Niklas telefon. Niklas klev upp ur sängen och svarade. Det var Sandra.
-  Hej! sa Niklas.
-  Hejsan! sa Sandra.
-  Vad vill du? sa Niklas.
-  Jo, jag undrar om du skulle vilja följa med mig på bio idag. Jag har ordnat två biljetter.
-  Okey, sa Niklas vilken tid då?
-  Jag hämtar dig vid åtta, sa Sandra.
-  Okey, hej då.
-  Hej då.
Klockan åtta kom Sandra.
-  Hej!
-  Tja! Vad snygg du är?
-  Tack så mycket. Du också.
-  Tack.
-  Ska vi åka.
-  Ja visst.
Dem hoppade in i bilen och började åka.
-  Jag kan betala popcornen, sa Niklas.
-  Okey tack.
När bion var färdig sa Sandra att hon ville lära känna Niklas bättre.
Niklas sa såklart detsamma.
-  Du Niklas, kan vi göra något i morgon?
-  Ja det kan vi väl.
-  Hej då, vi ses i morgon.
-  Mm hej då, vi ses.
Näste dag ringde Niklas på Sandras dörr.
Sandra öppnade.
–  Hej! sa Sandra.
–  Tja! sa Niklas.
Niklas gick in. Sandra visade Niklas hennes rum.
-  Fint rum, sa Niklas.
- Tack! sa Sandra
Niklas satte sig på hennes säng. Sandra satte sig på en stol och sa:
– Vad ska vi göra?
-         Jag vet inte. Vad tycker du?
-         Ehh. Vi kan gå på picknick.
-         Ja, det gör vi.
De packade picknicken och sen gick dem till parken.
-         Du, Sandra. Vill du bli tillsammans med mig? sa Niklas
-         Ja, det kan vi väl.
-         Okey.
De började äta. De pratade tills det coola gänget kom och förstörde. Då gick de hem till Sandra igen. De gick in i hennes rum. Telefonen ringde och Sandra svarade, det var Niklas mamma som sa att han skulle hem för att han skulle till tandläkaren imorgon.
-         Hej då, sa Niklas. 
-         Hej då, sa Sandra. 
Niklas gick hem. När han kom hem sa hans mamma att han skulle gå och lägga sig och han gjorde som hon sa. Nästa dag kom hans mamma in och väckte honom.
-         Du måste gå upp nu för att du ska till tandläkaren idag.
-          Ja, jag kommer sa Niklas.
Niklas klev upp ur sängen för att göra sig ordning. När han var färdig gick han till bilen.
– Skynda dig! sa hans mamma. Vi ska vara där om en kvart.
-         Ja, jag kommer.
-         Bra.
När dom kom hem från tandläkaren så såg Niklas och hans  mamma att det var några som har flyttat in i huset bredvid dom.
-         Nämen titta Niklas. Det är någon ny som har flyttat in. Vi måste gå och hälsa dom välkomna.
När dom gick och hälsade dom välkomna så såg Niklas att dom hade ett barn som var lika gammalt som han. Hon hette Jenny. Hon hade långt lockigt hår och blåa fina ögon. Niklas mamma sa att dom skulle komma över i eftermiddag om de hade lust.
-         Vad trevliga dom var, eller hur Niklas.
-         Mm, dom var trevliga.
 När dom kom hem sa Niklas mamma att hon måste till affären och handla.
-         Varför då? sa Niklas.
-         Jo om vi ska få gäster, sa hans mamma. Ska du med till affären då?
-         Ja jag kommer, sa Niklas.
         När dom kom fram såg Niklas Jenny i affären.
          Skulle han våga fråga om hon ville komma och fika i efter middag.
    Han tyckte ju Jenny var ganska så söt. Han gick fram till Jenny och sa:
– Kommer du med och fikar i efter middag om din mamma och pappa kommer?
-         Ja det är klart. Vilken skola går du i?
-         Jag går i Skuttunge, du då?
-         Jag ska börja i Skuttunge, sa Jenny.
-         Okey, sa Niklas då kan väl jag visa dig runt i skolan i morgon?
-         Ja det kan du tack. Men jag måste hem nu Hej då.
-         Okey hej då.
-         Kommer du Niklas? sa hans mamma.
-         Ehh ja jag kommer.
-         Bra, vilka kakor vill du ha? sa Niklas mamma.
-         Jag kan ta vilka som helst, sa Niklas.                                         
-         Okey då tar jag dom här.
Niklas mamma handlade medan Niklas stog och tänkte på Jenny.
-         Hallå kommer du Niklas, eller ska du stå här hela dagen? sa hans mamma från bilen.
-         Oj jag kommer.
Lite senare kom Jennys familj över och fikade.
-         Vad trevligt att ni kunde komma, sa Niklas mamma.
-         Ja det var väl kul. Vi hade ändå inget annat för oss.
-         Vill du ha en bulle?
-         Ja gärna.
Niklas och Jenny gick upp på Niklas rum.
-         Vilket fint rum du har. Just nu har inte jag något rum, sa Jenny.
-         Tack, sa Niklas.
-         Vet du Niklas du är den enda jag känner i Skuttunge skola.
-         Okey men du kommer säkert lära känna många, sa Niklas
-         Mm, sa Jenny
      Nere från köket hördes en röst.
-         Kom nu Jenny vi ska hem.
-         Hej då, sa Jenny, det var verkligen trevligt att träffa dig.
-         Dig med. Hej då vi ses väl i skolan i morgon då?
-         Ja det gör vi. När Jenny och hennes familj hade åkt gick Niklas ner och tog en tugga på en bulle.
–        Var det kul att vara med deras dotter? sa Niklas mamma.
–        Ja deras dotter var jättesnäll sa Niklas.
–        Föresten vad heter hon? sa Niklas mamma
–        Hon heter Jenny, sa Niklas.
–        Oj vad mycket klockan har blivit det är bäst att du går och lägger dig så du orkar upp till skolan i morgon, sa Niklas mamma.
         Niklas gjorde som hans mamma sa.
 Klockan sju på morgonen ringde Niklas ringklocka.
Niklas sträckte på sig och gick upp ur sängen och klädde på sig och gjorde sig ordning för skolan.
-         Hej då, sa Niklas till sin mamma innan han gick till skolan.
Det första han såg när han kom till skolan var Jenny.
Han sprang fram till Jenny och sa:
-         Hej!
-         Hej, sa Jenny. 
 Sandra sprang fram till Niklas och Jenny och sa
– hej vem är den där tjejen Niklas?
-         Hej hon heter Jenny. Hon är min nya granne.
-         Jaha, sa Sandra.
 Klockan ringde och de skulle in på lektion.
-         Hej alla barn. Vi har fått en ny tjej till klassen. Jag vill att ni ska ta väl hand om henne. Är det någon här som vill vissa henne runt.
Niklas sträckte upp handen.
– Vill du visa henne runt Niklas?
-         Ja gärna, sa Niklas.
-         Okej, men nu ska vi jobba med matte och du Jenny kan få sitta i bänken bredvid Niklas.
-         Okej.
Jenny gick fram till bänken och satte sig.
Dom jobbade med matte en stund tills dom skulle äta lunch.
– Ja nu ska vi äta. Lägg ner matten i era lådor och sen kan ni få gå på lunch sa fröken.
Niklas visade Jenny till matsalen.
Sandra är lite avundsjuk på den där Jenny. Hon tycker Niklas umgås för mycket med Jenny och inte med henne.
Jenny fick sitta bredvid Niklas i matsalen.
-         Har du lärt dig känna några än? sa Niklas.
-         Nej sa Jenny.
Dom åt färdigt maten och gick sen ut på rast.
Sandra sprang fram till Niklas och Jenny.
–        Hej ska vi gunga Niklas? frågade Sandra  
–         Nej jag ska vissa Jenny runt.                                                                    
– Men du har varit med henne hela dagen.  Vill du inte vara med mig?
– Jo men det vill jag. Men jag ska visa Jenny runt.
– Du är så tråkig nu för tiden sedan Jenny har kommit hit.
Sandra gick till sina tjejkompisar och viskar något.
När Sandra gått från kompisarna sa Niklas
-         Kom vi går och hälsar på dom. Du kanske vill ha några andra kompisar än mig.
-         Ehh. Okej.
-         Hej! tjejer! sa Niklas.
-         Hej! Och vad vill du?
-         Jo, här är Jenny.
-         Ehh. Jenny.
-         Den nya tjejen du vet.
-         Ni kanske vill lära känna henne.
-         Mm men vi måste gå nu. Hej då!
-         Niklas, jag tror inte dom gillar mig.
-         Jo det gör dom. Dom är bara lite blyga för nya. Dem känner ju inte dig.
Det ringde in och alla gick in i klassrummet.
–        Hej! Nu undrar jag om Niklas har tagit väl hand om dig.
–        Ja det har han fröken. Han har varit jättesnäll mot mig hela dagen.
–        Vad bra då. Kan vi börja jobba med svenskan.
Alla barnen plockade fram svenskan.
-         Vad är du på för steg Jenny?
-         Jag är bara på Bokstaven.
-         Okej, jag är på Boxaren.
Skolklockan ringde och alla barnen skulle sluta skolan.
-         Nu kan ni plocka undan era saker och sen ställa upp stolarna. Sen kan ni ställa er bakom era stolar.
Alla barnen gjorde som fröken sa.
-         Nu får ni gå, sa fröken när alla stog bakom sina stolar.
-         Var det kul i skolan i dag då? sa Niklas
-         Mm, ganska. Jag kände ju nästan inga så att det var ju inte jättekul.
-         Okej sa Niklas men du kommer säkert få kompisar i morgon.
-         Hej då! sa Jenny eftersom hon skulle hem till sig och Niklas hem till sig så fick dom ju säga hej då i
korsningen där dom går åt olika hål.
  När Niklas kom hem igen så var han själv för hans mamma och pappa jobbade ju.
Niklas satte sig framför datorn och gick in på Internet och chattade.
Då såg han att Jenny var inne. Han skrev hej!
Hej, kom det tillbaka till honom.
När Niklas mamma kom hem viste Niklas vad som skulle hända.
-         Gå och lägg dig nu Niklas det är faktisk sent.
Niklas viste vad ans mamma skulle säga så han gick och la sig. 
-         God natt ropa Niklas mamma.
Nästa dag kom Niklas mamma in och väckte Niklas.
Niklas steg up ur sängen och gjorde sig i ordning till skolan.
När han kom till skolan såg han Sandra springa mot honom.
-         Hej, sa Sandra.
-         Hej Niklas. Jag vill bara säga att jag gör slut.
-         Varför då?
-         För det första så håller du på med Jenny hela tiden och för det andra så har Gustav gjort slut med Tina så nu är han ledig.
-         Han är så snygg.
-         Okej.
-         Där kommer Jenny sa Sandra.
-         Hej vad pratar ni om då?
Sandra gick iväg utan att säga något.
-         Vad pratade ni om? Sa Jenny igen.
-         Inget Sandra gjorde slut.
-         Jaha vad synd.
När skolan var slut sprang Sandra fram och sa:
-         Jag är ihop med Gustav.
-         Mm bra för dig.
-         Mm jag vet.
Sen kom Gustav fram och sa:
-         Hej vad gör ni då?
-         Inget kom Gustav vi går, sa Sandra.
Jenny såg att Niklas inte var ledsen.
-         Är du inte ledsen för att hon har gjort slut.
-         Nej det är jag inte. Hon var ändå så jobbig.
-         Okej jag var bara lite orolig.
-         Okej men det gör inget.
-         Tack.
-         Du, jag skulle mycket hellre vara ihop med dig än med Sandra.
-         Tack..
-         Du Niklas jag undra om du vill bli ihop med mig.
-         Ja gärna.
Dom gick tillsammans hem från skolan.
Niklas såg Sandras blick när han gick med Jenny.
-         Vad är det sa Jenny.
-         Inget.
-         Okej.
-         Jenny, vill du följa med mig hem idag?
-         Ja, okej.
Dom gick tillsammans hem till Niklas.
Sen dess var dom ihop ett bra tag till innan något hände.
Då levde dom ganska lyckliga i alla sina dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback